ב.מ.וו הייתה הראשונה בין מותגי היוקרה שהציגה חטיבה מחושמלת-ייעודית, הלא היא 'i' שנוסדה ב-2011.

עם זאת, כאשר החלה ב.מ.וו להציע דגמים חשמליים בהיקף רחב, היא לא יצרה אותם נפרדים במסגרת חטיבה זאת, כמו למשל מרצדס עם תת-המותג EQ. תחת הסיסמה "כוח הבחירה" הכריזה על המהדורות החשמליות כעל 'גרסה של' דגם מוכר – ממש כשם שהיא מציעה גרסאות בנזין, בנזין וגם היברידית-נטענת; מספר אלטרנטיבות למקורות הנעה בכל דגם. 

ואכן, דגם הפנאי הקומפקטי X1, שהדור השלישי שלו הוצג ב-2022, מוצע בכל גרסאות ההנעה האלה.
 

הקשר, פרטים

השימוש באות 'i' נשאר לציון מקור מחושמל, וזה סימולה של הגרסה החשמלית, iX1, שלא הוצעה בדור הפורש. ממש כאן נזכיר כי הדגם החדש גדול במעט מקודמו.

BMW iX1 סמל
צילום: אלי שאולי

כיוצא מהנ"ל, גרסה זו חולקת אותה רצפת UKL (גםX1 הרגיל, סדרה 1, דגמי מותג מיני). לזו יש שני מנועים בהספק משולב של 313 כ"ס וההנעה כפולה. לסוללה 64.7 קוט"ש והטווח המוצהר 429 ק"מ. הרכב שוקל 2085 ק"ג, 510 ק"ג יותר מאשר גרסת הבנזין שנבחנה. בנוסף, מרווח הגחון של גרסה זו, 17 ס"מ, נמוך ב-3.5 ס"מ מהרגילה, ולזו חיזוקים רוחביים ייעודיים לה.

גם גרסה זו מוצעת בשתי רמות אבזור, 'X ליין' שמחיר 364,000 שקלים ו-'M ספורט' העולה 384,000 שקלים – והיא זו שנבחנה. 

BMW iX1 חלק קידמי
צילום: אלי שאולי

במפרט האבזור: בולמים אדפטיביים וחנייה אוטומטית, ובנוסף תאורת לד מלא אדפטיבית, חישוקי "19, גג שמש פנורמי, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולשני המושבים הקדמיים עם זכרונות למושב הנהג, עיסוי ותמיכה דינמית לגב התחתון, מערכת שמע של הרמן-קרדון, פריטי עיצוב בחוץ ובפנים של חטיבה M, 

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית; ניטור שטח מת עדיין לא בכל המכוניות שבמלאי, גם לא ברכב ההדגמה, בגלל משבר השבבים.

BMW IX1 גריל
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

בהתאם לאותה משנה של ב.מ.וו, העיצוב החיצוני של המהדורה החשמלית של X1 דומה לזה של שאר גרסאות הדגם וההבדלים מינוריים. השבכה דומה אך אטומה, ולזו מספר עיטורים "חשמליים", פיזור של האות i בטעם. לרכב מקדם גרר נאה של 0.26. 

המשמעות היא שלדגם הפנאי הזה עיצוב כמו של שאר החבורה, ומנגד, בחזיתו מתנוססת הסבכה המוגדלת, מאוד שנראה כי היא מתאימה יותר ל-X5 מאשר ל-X1. הדגם שהגיע למבחן בטורקיז נאה ריכך את ההופעה.

BMW iX1 חלק אחורי
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

סביבת הנהג ללא שינוי, פרט למה שנדרש בגרסה כזו: מצב B בבורר ההילוכים לטובת מעבר מהיר לבלימה רגנרטיבית מרבית, ובמקום פקדי ההילוכים שמאחורי ההגה (ב-'M ספורט') כאן יש רק אחד וזה מפעיל את מצב הדחף ('בוסט'), להספק מרבי במשך 10 שניות.

הגרסה החדשה של מערך המולטימדיה מבוססת על צג "10.7 גדול וקעור וזה משולב עיצובית עם לוח המחוונים המוקרנים. תפעול רוב המערכות נעשה דרך הצג המציע שפע אפשרויות, אך נדרשות לחיצות רבות מדי כדי להגיע לתפריט הראוי והתפעול מסורבל לעיתים. גם כאן חסרה החוגה במרכז לשליטה בכניסה לתפריטים, אך במקומה יש לחצנים לקיצור דרך המובילים למערכות הבטיחות, לבלימה הרגנרטיבית ולמצבי הניהוג. גם כאן המעבר בין מצבי הניהוג דורש יותר מדי לחיצות, וגם כאן השמות שניתנו להם אמורים ליצור אווירה. ו... בחשמלית יש יותר מצבי אווירה.

BMW iX1 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

נזכיר שסביבת הנהג בדגם זה שונה לגמרי מקודמתה, ומאופיינת בקווים מקוריים, חלוקה לא סימטרית של פתחי המיזוג וקונסולה/ידית מרכזית "צפה" שתחתיה חלל אחסון ועליה בורר זעיר, וגם כאן מצב P משמש כבלם חניה. במשטח הטעינה התקן נאה המקבע את הסלולרי.

חלק מהמשטחים והחלקים בסביבת הנהג עשויים פלסטיק נוקשה מדי, הגוונים נעימים לעין, וגם גג הזכוכית הענק עושה את תא הנוסעים למקום מואר שנעים לשהות בו. 

מושב הנהג הנאה שתפעולו חשמלי כולל גם שליטה בהקשחת אזור הגב התחתון (אין ב-X1 הרגיל), המושב נוח יותר משמעותית, וגם תנוחת הנהיגה עדיפה.

BMW iX1 תא נוסעים
צילום: BMW

מאחור המרחב טוב לשניים עם מרווח רגליים נאה ומרווח ראש טוב. בניגוד לגרסת הבנזין שנבחנה, כאן לא ניתן להזיז את המושב האחורי אלא רק לכוון את מסעד הגב. הרצפה מאחור גבוהה מזו שבגרסת הבנזין (עבור מקום לסוללות(, מה שגורם לכך שבסיס המושב קרוב יותר ולכן תנוחת הישיבה מעט פחות נוחה. 

מבנה תא המטען שימושי, הרצפה הגבוהה גובה כאן נפח של 50 ליטרים בהשוואה לגרסת הבנזין, ל-490 ליטרים וגם את ציוד הרכב בגלגל רזרבי, המוחלף כאן בערכת ניפוח. 

BMW iX1 תא מטען
צילום: BMW
 

מנוע, ביצועים

ל-iX1 כאמור 2 מנועים חשמליים ואלה מייצרים יחד 313 כ"ס ו-50.4 קג"מ, מה שמסדר לרכב האצה מכובדת של 5.6 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-180 קמ"ש; להשוואה, לטורבו-בנזין 1.5 ליטר שנבחנה 136 כ"ס ו-23.5 קג"מ, 9.2 שניות ל-100.

עיקר התנועה נעשית בהנעה קדמית, והמנוע האחורי מצטרף לפעילות בזינוקים, יציאה מפניות ובכלל מתי שהנעה כפולה תשפר את האחיזה והיכולת.

BMW iX1 מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי

כל אלה מסדרים לרכב הזה ביצועים טובים מאוד ובכל מצב נהיגה – מהיציאה מהמקום, דרך צבירת מהירות, עבור לנהיגה בעומס ועד לעקיפה בתנאים מכבידים – וכל אלה יכולים להיעשות כך עד כי נראה שיתר התנועה איטית. עם זאת iX1 מתנהל באופן תרבותי, ומהלך המצערת בתחילת פעולתה מאפשר לנהג לשמר התנהלות ראויה. חלוקת הכוח טובה מאוד והורדת הכוח היעילה משמרת אף היא התנהגות מכובדת. עם זאת, כאשר לוחצים על הדוושה לקראת קצה מהלכה, מתגלה סוד הביצועים.
 

טווח סוללה וטעינה

כאמור, ל- iX1 סוללה של 64.7 קוט"ש נטו לטווח מוצהר של 429 ק"מ, והספק הטעינה המהירה הוא 120 קילוואט. ביום טיול עם מזג אוויר נוח ובקצב התנועה הרכב הפתיע עם צריכה נאה של 5.9 ק"מ/קוט"ש, שמשמעותה טווח בפועל של כ-365-380 ק"מ. לאחר שילוב קטעי נהיגה קצרים בעומס, הצריכה ירדה ל-5 ק"מ/קוט"ש והטווח ל-305-320 ק"מ.

BMW iX1 סוללה וטעינה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה של iX1 על שיבושים קלים ובינוניים, בעיר ומחוצה לה, טובה. שיבושים גדולים מורגשים לעיתים באופן מוחשי מדי, ברחובות וגם בדרכים הבין-עירוניות. פסי האטה יוצרים תזוזת מרכב והריסון מעט חסר. עם זאת, הריסון כאן טוב מאשר בכלים חשמליים אחרים. 

נוחות הנסיעה בשבילים טובה, אך הרכב אינו משדר חוסן מבני. רעשי רוח וכביש נמוכים, פעולת המתלים שקטה והנסיעה בהתאם נעימה.

BMW iX1 נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית טובה מאוד; לרכב כאמור הספק ומומנט מכובדים ביותר, אך ההנעה הכפולה משמרת את הרכב בנתיב גם תחת עומס ולמרות שהתפוקה יכולה לאתגר את הצמיגים. ואכן, הכוח מאחור מורגש לאורך הדרך ואחראי לתגובות מאוזנות ונכונות. בנהיגה דינמית בכבישים הנכונים, ישמח הנהג לגלות אחוריים השמחים בשותפות להידוק הפנייה. 

למערך ההיגוי תגובות פחות נחושות בתחילת ההפניה מאשר בגרסת הבנזין ואופי יותר מדוד. מנגד, הוא גם פחות נלחם ביציאות נמרצות מפנייה למרות פערי המומנט וההספק (אם כי זה עלול לקרות). 

פעולת הבלמים טבעית, פרט למצבים קיצוניים, וטובה מהמקובל בדגמים חשמליים רבים.

BMW iX1 טווח נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

ב.מ.וו iX1 הוא רכב חשמלי שעיצובו רב-נוכחות, סביבת הנהג שלו נאה, הוא מאובזר כיאות, עשוי היטב, הביצועים שלו מעולים, הטווח מספק בהחלט, נוחות הנסיעה ואיכותה טובות, היכולת הדינמית משובחת והוא אף מהנה לנהיגה. מנגד, איכות החומרים בתא הנוסעים אינה מתעלה במקומות מסוימים, הריסון מעט חסר. לסיכום: iX1 הוא דגם פנאי חשמלי טוב מאוד. 

והוא יקר. מחיר גרסת הבנזין עלה ב-10,000 שקלים (החל מ-295,000 שקלים), ואילו הגרסה החשמלית התייקרה ב-20,000 שקלים – מה שהביא את מחירה התחילי ל-364,000 שקלים ואת מחירה הרכב הנבחן ב-'M ספורט' ל-384,000 שקלים, קרוב מאוד לקו ה-400 אלף. 

בהשוואה לאודי Q4 e-טרון הוא יקר בהרבה, אבל ל- iX1 יש 313 כ"ס והנעה כפולה בהשוואה ל-204 כ"ס ולהנעה קדמית באודי; מנגד, מרצדס EQA חזק פחות (188 כ"ס) וההנעה אחורית, ומחירו קרוב ואף יקר יותר. עם זאת, ובהינתן הצעות אחרות של מותגי יוקרה, החיים של iX1 לא יהיו קלים. 

BMW iX1 סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי